Wednesday, 13 July 2011

# 3. А тепер час написати про нашу команду (в потязі Галіфакс-Монреаль, 24-25 червня 2011).

Коли ми сіли в поїзд, то відразу втупилися в пейзаж за вікном і почали невідривно спостерігати за ним. Він просто заворожував. Це були відчутття неймовірної естетичної насолоди: смарагди лісів, дзеркала озер, химерність бобрових хаток і загат, безмежність просторів і всесвітній спокій... По дорозі нам зустрічалися маленькі залізничні станції, часто з химерними граффіті на стінах залізничних приміщень.
Nova Scotia з вікна поїзда
Фото Марини Гримич, 24 червня 2011


Граффіті на станції Турно
Фото Марини Гримич, 24 червня 2011

Сучасний канадський поїзд має комфортні спальні вагони, спальні вагони економ-класу (це щось на кшталт нашого плацкарту, лише спальні місця обладнані брезентовими шторками, що щільно закриваються на кнопочки, і це надає певної приватності під час сну), «загальні» вагони (з сидячими місцями і відкидними спинками, як в автобусі). До Монреалю залізниця вужча, аніж далі на захід. Тут спальні вагони складаються з купе, де є свій туалет, умивальник і навіть душ. Все маленьке і компактне. Ергономічне використання простору. В спальних вагонах, що подорожують по західній Канаді купе ширші, спальні місця широкі, є туалет, умивальник, а душ – треба сказати дуже комфортний – один на вагон.
В сучасному канадському поїзді обов'язково є кілька двоповерхових панорамних вагонів, сидячи на другому поверсі якого ти неначе на вертольоті пролітаєш над магічними канадськими просторами.
Вигляд з панорамного вагона.
Фото Мара Левицького

Залізнична колія з останнього вагона.
Фото Марка Левицького
Так, щоб зрозуміти безмежність Канади, проникнутися її дивовижною красою, і виплекати в собі канадський патріотизм, треба бодай раз у житті проїхатися поїздом, бодай через півкраїни.
Щоправда, поїзд у Канаді – досить дорога забава. Проїхатися залізничним транспортом з одного населеного пункту до іншого обходиться майже в півтора рази дорожче, аніж перелетіти літаком. Крім того, поїзд не є швидким видом транспорту, бо тут він – засіб пересування не для ділових людей, а для туристів. Так, крім нас, пасажирами на поїзді були майже виключно пенсіонери.
Їдучи поїздом, я замислилася на скороминучістю історії. Лише сто років тому залізниця була символом і запорукою розвитку Канади. Власне, історія Канади як країни, а не дикого краю, розпочинається з будівництва трансканадської залізниці.  Hudason Bay Company почала будувати залізницю зі сходу на захід і роздавати землі обабіч неї за смішну (як на сьогодні) ціну: 1 чвертьсекція (60 га) за 10 доларів. Власне, це і підкупило українських іммігрантів, які сюди ринулися. Це спричинило величезний імміграційний, і, відповідно, економічний бум. Канада стала житницею, а залізниця запорукою сільськогосподарського успіху країни... Тисячі колишніх бідних, обідраних і голодних іммігрантів і гомстедерів стали заможними і щасливими фармерами...
А вже через 100 років ця залізниця, колись символ і гордість цивілізованої Канади, стала нерентабельною, непотрібною. Транспортними пріоритетами тут тепер є авто- і авіатранспорт...
...Ми, тобто команда Canadian Train of Ukrainian Pioneers, зібралися в панорамному вагоні на черговий співочий team-building...
Співочий team-building на шляху Галіфакс-Монреаль
Фото Марка Левицького

І тепер час розповісти про нашу команду.
Canadian Train of Ukrainian Pioneers мав на меті запросити до себе людей невипадкових. Адже це не є туристична і розважальна подорож. Це велика політична і культурно-просвітницька акція. І кожен учасник потягу ніс свою історичну функцію в проекті. Тому серед нас були журналісти, історики, музиканти, митці, політики...  - всі ті, яким буде що сказати про цей проект, які поширять інформацію про українську Канаду серед людей – читачів, глядачів, інтернет-користувачів.
На початку, щоб охарактезувати нашу команду, мене так і під'юджувало порівняти її з персонажами дитячої книги Миколи Носова «Пригоди Незнайка та його друзів», написаної в маленькому містечку під Києвом – Ірпіні. Це містечко я знаю з дитинства: тут, у Будинку творчості письменників, я провела багато місяців. Ірпінь в ті часи дійсно був «квітковим містечком», який зобразив письменник у своєму дитячому творі. У Квітковому місті Миколи Носова живуть «коротульки», кожен має свою «спеціалізацію» і свій характер. От і у нас, в Canadian Train of Ukrainian Pioneers, так само, як і в цій дитячій книзі, були і свій Незнайко в жовтому капелюсі, голубих штанях і жовтогарячій сорочці, і Знайко, і лікар Пілюлькін, і музикант Гусля, і художник Тюбик, і Гвинтик і Шпунтик, і Кнопочка... Аля я вирішила не ризикувати і не поглиблювати цю асоціацію, тому і застосовую тут іншу асоціативну модель.
Бо ми всі на тому історичному потязі були «дітьми капітана Ґранта» (за Жулем Верном), які вирушили у далеку подорож за пошуками своїх земляків, за пошуками пригод, за покликом дослідницької натури. Капітаном корабля був, природно, Посол України в Канаді Ігор Осташ, автор ідеї і натхненник проекту. Поряд з ним були боцмани, радисти і матроси, щоправда, в особі кількох людей - Олени Захарової, Марини Гримич, Тараса Соколика, Лесі Спольської.
"Командир корабля "Діти капітана Гранта"
автор ідеї і президент проекту Canadian Train of Ukrainian Pioneers
 Ігор Осташ

На борту «корабля», на різних відтинках маршруту, були свої ВІПи - політики, як українські, так і канадські. Так, першу половину подорожі провели з нами Микола Томенко і Євген Суслов, які за власний кошт приєдналися до проекту, аби вшанувати 120 річчя українського поселення в Канаді і взяти участь у відкритті пам'ятника Шевченка в Оттаві. На західному відтинку дороги до команди «дітей капітана Ґранта» приєднався народний депутат України Олесь Доній, якому належить «авторське право» студентської революції на граніті. З нами був віце-прем'єр Саскачевану Кен Кравець з дружиною Ґейл. Це вихідці з української-буковинської спільноти з околиці Кенора (Саскачеван), а також член Парламенту Канади Марк Варава з дружиною (з Бритійської Колумбії). Консульську службу ніс на "кораблі" генеральний Консул України в Торонто Олександр Данилейко. Були з нами на відтинку Монреаль-Торонто мер міста Канева та його заступник.
Наші ВІПи (зліва направо: Євген Суслов, Микола Томенко, Ігор Осташ, Олесь Доній)
на винарні Rosemonde біля Ніагари
Фото Давида Кіпіані

Явно щасливий Олександр Данилейко поряд з Марійкою Бурмакою в Університеті Саскачевану.
Фото Марка Левицького

Кен Кравець, Віце-прем'єр Саскачевану
Фото Марини Гримич

Депутат Канадського парламенту Марк Варава з дружиною Діаною
в Селі української спадщини.
Фото Вахтанга Кіпіані

На нашому «кораблі дітей капітана Ґранта», як і годиться добропорядній компанії, були свої душпастирі: отець Петро Ґаладза (Very Rev. Dr. Galadza Kule Family Professor of Liturgy Metropolitan Andrey Sheptytsky Institute of Eastern Christian Studies)і отець Максим Лисак, настоятель Православної церкви Христа-Спасителя в Оттаві (the Very Reverend Protopresbyter Maxym Lysack).
О. Максим Лисак та народний депутат України Олесь Доній.
Гардентон (MB). Фото Марини Гримич
Їхали з поїздом від Торонто до Едмонтону група українсько-канадських студентів, активістів СУСКу. “Все-таки український антропологічний тип є наймиловиднішим!” – говорили всі, дивлячись на цих молодих людей, які чудово вписалися в команду Canadian Train of Ukrainian Pioneers. Саме вони найкраще співали (після артистів, звичайно), танцювали (без конкуренції) і розпалювали багаття!
Надя Кравченко, СУСК
Фото Марка Левицького

Журналістський блок нашої команди був представений представниками різних журналістських шкіл і методик.
«Останній із могікан» Микола Хрієнко, публіцист, журналіст «старої закалки», який промандрував тисячі кілометрів, збираючи матеріал для книг «Українці в Україні», «Українці за Уралом». Витривалий, дисциплінований, він збирав матеріали не хаотично, не довільно, а за чіткою методикою, ретельно фіксуючи кожну назву і кожне ім'я, нумеруючи фотокадри. З ним завжди була техніка, він ніколи нічого не губив, завжди встигав зробити свою роботу, незалежно від погоди (комарі, проливний дощ, спека, втома), і при цьому був першим, коли потрібна була комусь фізична допомога.
"Останній з могікан" класичної журналістської школи
Микола Хрієнко, газета "День"
Фото Вахтанга Кіпіані

Марко Левицький, головний редактор і видавець газети Ukrainian News (Едмонтон) дуже нагадував всім Паганеля з «Дітей капітана Ґранта». Він був у своїй стихії і як журналіст-репортажист, і як небайдужий канадоукраїнець, а його соковитий бас надавав співочим презентаціям чудовий мелодичний колорит.
Марко Левицький - Паганель "в роботі"
Фото Марини Гримич
Вахтанґ Кіпіані (сайт «Історична правда») був просто інтелектуальним біопилососом, який однаково ефективно працював у двоз напрямках: він втягував і всмоктував в себе інформацію з потужністю кількох кінських сил, а крім того, сам видавав інформацію в зворотньому напрямку, обдаючи нею, як фонтаном, свого слухача. Його журналістська спеціалізація полягала в накопиченні саме історико-аналітичної інформації, яка має бути фундаментально представлена, як надійне історичне джерело. В команді завжди була проблема з дисципліною, люди постійно запізнювалися, за що отримували наганяй від автора цих рядків. Однак на Кіпіані не можна було сердитися, бо, якщо його не було вчасно на автобусі, значить він десь у підвалі церкви перебирав бібліотеку. Ми з жахом і співчуттям спостерігали, як його вантаж катастрофічно збільшується за рахунок старих книжок і періодики, яких він назбирав до сотні. По секрету він комусь сказав: «Коли я приїду додому, я спершу не показуватиму жінці і дітям, що я привіз з Канади».
Інтелектуальний біопилосос
Вахтанг Кіпіані в польових умовах на цвинтарі в АЛьбертаун (SK)
Фото Марини Гримич
Canadian Train of Ukrainian Pioneers мав свою постійну знімальну групу, яка знімала матеріал для документального фільма.  Юрій Стадніченко також пройшов стару українську журналістську школу, однак доля занесла його в Канаду. Як режисер, він чудово бачить простір, людей і ставить камеру там, де треба. А камеру тримав оператор з України, якого доля закинула спершу у Францію, а потрім в Канаду. Це Олександр Черенков. Колишній скромний хлопчисько з-під Маріуполя, а тепер професійний оператор, він ніколи не капризував, «не перебирав харчами», легко витримував роботу «в полі», тримаючи камеру на плечі цілий день, одним словом, просто «пахав». Коли Сашкові треба було розстатися з проектом. Камеру взяв у руки Юрій Стадніченко.


Олександр Черенков "паше"
Фото Вахтанга Кіпіані
Юрій Стадніченко в неприродному для нього задумливому стані
Фото Марини Гримич

Цікавий журналістський досвід показав нам Андрій Годованець з «Голосу Америки» (Вашингтон), який приєднався до поїзда на відтинку Монреаль-Торонто. Ми побачили західний, а точніше американський журналістський стиль. Будучи журналістом-новинарем, він додатково колись пройшов курси операторів, і з нами працював в обидвох іпостасях. тобто робив кілька справ одночасно. Його західний професіоналізм виявлявся навіть у зовнішньому вигляді. Ми були шоковані, як після поїзда Оттава-Монреаль, де він їхав демократично вбраний, він вийшов в ідеально відпрасованому костюмі, свіжій сорочці і краватці, і в такому вигляді приступив до виконання своїх професійних обов'язків.
Музична команда була «привезена» з України. Це була достойна репрезентація української музичної культури: Ніна Матвієнко, Марійка Бурмака, Ярослав Джусь. Приємно, що вони відчули себе в команді Canadian Train of Ukrainian Pioneers»  не як гастролери, як як учасники процесу. Так, Ярослав Джусь був найзапеклішим фотографом, спеціалістом з ІТ технологій і звукорежисером, а Марійка Бурмака виявила себе досвіченим дослідником . Нерідко перебуваючи в скадних польових умовах, ніхто з артистів ні разу не виявив «зіркових капризів», ніхто не морщив носа, коли треба було дати кілька незапланованих виступів на прохання слухачів. Марійка і Ярослав стали улюбленцями не лише команди Canadian Train of Ukrainian Pioneers, a й канадського українства. На відтинку Монреаль-Оттава-Торонто приєднався до групи живий казкар Сашко Лірник. А від Оттави до Торонта їхала з нами юна артистка Ксеня Біланюк, яка своїми декламаційними здібностями на десятку мов дивує багатьох дорослих.
Дослідниця Марійка Бурмака
Альбертаун (SK)
Фото Марини Гримич

Художня культура була представлена скульптором Олегом Лесюком, головою Канадської асоціації українських художників. Це спокійна, інтелігентна людина, яка намагалася бути непомітною в команді, абсолютно не демонструючи свій дуже переконливих досягнень в сучасному мистецтві Канади. Зокрема, саме він, а ніхто інший, реставрував і золотив купол найстарішої будови канадського парламенту – бібліотеки. Олег Лесюк під час подорожі дотримувався філософічного способу життя: фотографував церкви та інші мистецько об'єкти, спостерігав за природою, за людьми, багато думав, в цю подорож він поїхав для пошуків джерела натхнення. Він нагадував усміхненого, мудрого Будду. Однак зовсім «невидимим» йому не вдалося бути. Адже він – автор логотипу 120-річчя українців у Канаді, а також скульптурної дошки, присвяченої цій даті. Олег Лесюк не лише виготовив за власний кошт 10 скультурних дошок, а й безкоштово надав їх проекту, ставши не лише учасником, а й спонсором проекту. По одному примірнику цієї скульптурної композиції було урочисто презентовано ним і Послом мерам міст Галіфакс, Монреаль, Оттави, Торонта, Вінніпегу, Саскатуну і Едмонтону, а також два примірники стали цінними музейними експонатами в Посольстві України в Канаді і Парламенті Канади.
"Будда" Олег Лесюк.
Фото Марини Гримич


Абсолютно протилежний психологічний тип представляв др. (лікар) Юрій Фотій. Це був Ніагарський водопад. Пропрацювавши 30 років в стоматології не лише як лікар, але й як бізнесмен, він зрозумів, що хоче на мить зупинитися, переосмислити життя і зробити ті важливі речі, які ми дуже часто відкладаємо на потім, але часто так і не встигаємо їх зробити. Він вчасно взяв паузу. Для нього ця подорож – це паломництво, це акт пошани до своїх предків, які приїхали до Канади. Не знаю, як така креативна людина, як він, міг 30 років провести, загладаючи в рота пацієнтам. З нього міг вийти грандізозний всеканадський шоумен, голлівудівський актор, геніальний іміджмейкером... Власне, саме таким він став для нашої команди. Лікарська практика таки наклала на нього свій відпечаток: незалежно якою була попередня ніч, він завжди приходив ідеально свіжий, елегантний і ефектний. Він завжди надавав нашому проектові етнографічний автентичний шарм: у білих полотняних (випрасуваних, незважаючи ні на що) штанях, вишитій сорочці, пояс, чоботи, батькова валіза, з якою Юрій Фотій ніде не розставався і на кожному пункті нашої подорожі, як «вуйко Юрій» розповідав історію своєї родини, демонструючи зібрані ним артефакти.
Містер "Ніагарський водоспад".
Фото Вахтанга Кіпіані
Треба сказати, що пан Юрій виявився і найбільшим провокатором на нашому потязі. Всі халамидницькі акції протягом більш, як 2 тижні, були інспіровані саме ним, щё за що команда Canadian Train of Ukrainian Pioneers йому щиро вдячна.
На шляху поїзда українських піонерів приєдналися ще паломники, які за покликом свого серця і за власний кошт мандрували тими шляхами, що колись їхні предки.
Від самого Галіфаксу до Едмонтону з нами була пані Леся Савчук, яка дуже нагадувала міс Марпл: від її гострого ока ніщо не вислизало, вона уміла по-англійськи чемно і водночас беззаперечно давати відповідь чи робити судження, вона демонструвала тонкий гумор і завжди була з посмішкою. Вона стоїчно витримувала всі випробовування дороги, на відміну, до речі, від молодого покоління, яке «розклеювалося» при першій можливості.
"Міс Марпл" пані Леся Савчук
Фото Марини Гримич

В Торонто до поїзда приєдналися також дві нові родини паломників: сестри Анна і Оля Гарасим з донькою (племінницею) Калинкою. Ця жіноча група додала нашому потягу жіночого шарму. Семирічна Калинка стала беззаперечною фавориткою команди Ukrainian Train of Ukrainian Pioneers, і водночас фото- і кіномоделлю.
Фотомодель Калина з фотомоделлю Ігорем Осташем
Фото Вахтанга Кіпіані

Родина Розлин – Филип та його батьки пані Валентина і пан Віктор - також з Торонта і також здійснювали паломницьку подорож за власний кошт. Филип був «Відео-Гомером» проекту, бо записував на відеокамеру буквально кожну хвилину. Він має найповнішу відео версію проекту Canadian Train of Ukrainian Pioneers від Торонта до Едмонтону. А його батько – пан Віктор – був єдиним неукраїнцем в команді «корабля дітей капітана Ґранта». Нащадок німецьких місіонерів у Південній Африці, інженер за освітою, він незмінно носив гарну вишиванку і від українця його відрізнити було неможливо.
"Відео-Гомер" проекту Филип Розлин
Фото Марини Гримич

На відтинку Торонто-Вінніпег з нами були Стефко Бандера та Наталка Колач-Кулинич з чоловіком.
До команди Canadian Train of Ukrainian Pioneers ми зараховуємо також численних добровольців, які помагали зорганізувати програму на місцях. Вони натхненно працювали на проект за велінням серця і душі, не жаліючи ні часу, ні сил, бо вважали цей проект своїм.
Те, що цей проект став народним, один з його найбільших успіхів.

No comments:

Post a Comment